Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

Μπορεί να γίνει ομαλά;

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο θεωρείται μια εξαιρετικά κρίσιμη εμπειρία στη ζωή του παιδιού, επειδή θέτει τις βάσεις της μετέπειτα σχολικής του πορείας. Η ομαλή μετάβαση δεν αποβλέπει μόνο στην ακαδημαϊκή επιτυχία, αλλά πρωτίστως στην καλλιέργεια συναισθημάτων κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας.

Η περίοδος αυτή σηματοδοτεί έντονες αλλαγές τόσο στην προσωπικότητα του παιδιού όσο και στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον, εκθέτοντας το παιδί σε μια ποικιλία απαιτήσεων, γνωστικών, συναισθηματικών, κοινωνικών, στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί βάσει προκαθορισμένων προδιαγραφών.

Είναι σημαντικό λοιπόν η μετάβαση να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε, αφενός, το παιδί να αποκτήσει θετική εικόνα για τις ικανότητες του ως μαθητή και, αφετέρου, να αναπτύξει θετική στάση απέναντι στο σχολείο και τη σχολική γνώση.

Η έλλειψη, ωστόσο, συνέχειας και σταθερότητας μεταξύ του προγράμματος του Νηπιαγωγείου και της Α΄ Δημοτικού και ο διαφορετικός τρόπος διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα στην ομαλή μετάβαση των παιδιών. Αυτή η ασυνέχεια προκαλεί ιδιαίτερο άγχος στα παιδιά που πολλές φορές επιτείνεται από τους ίδιους τους γονείς.

Σ’ ένα αριθμό παιδιών δημιουργούνται αξεπέραστες δυσκολίες και η μετάβασή τους παραμένει θέμα προβληματισμού για εκπαιδευτικούς και γονείς. Πολλά παιδιά αρχίζουν το δημοτικό σχολείο με άρνηση, φόβο και οδηγούνται γρήγορα στην παραίτηση και την αποτυχία. Οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σ’ αυτό το αποτέλεσμα είναι πολλοί και σύνθετοι όπως η ψυχοσύνθεση του κάθε παιδιού, το οικογενειακό περιβάλλον, τα ερεθίσματα που έχει λάβει, η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού, ο τρόπος διδασκαλίας.

Κι όμως είναι εφικτή η ομαλή μετάβαση στην Α΄ Δημοτικού:
το εκπαιδευτικό μοντέλο του Κέντρου Μελέτης ΓΡΑΦΙΔΑ

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο σηματοδοτεί ένα νέο και σημαντικό σταθμό στη ζωή του παιδιού καθώς θέτει τα θεμέλια της σχολικής του πορείας. Έρευνες υποστηρίζουν πως οι πρώτες εμπειρίες μάθησης έχουν καταλυτική επίδραση στη διαμόρφωση των βαθύτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του παιδιού, αλλά και την περαιτέρω ακαδημαϊκή του εξέλιξη καθώς και τη συναισθηματική του ανάπτυξη.

Είναι σημαντικό λοιπόν η μετάβαση να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε τόσο τα παιδιά όσο και οι οικογένειές τους να έχουν μια θετική άποψη για το σχολείο. Ιδιαίτερα τα παιδιά να ξεκινήσουν το ταξίδι για τη γνώση με τους καλύτερους οιωνούς και με την αίσθηση ότι είναι ικανά και μπορούν να ανταπεξέλθουν με επιτυχία στις απαιτήσεις της Α΄ Δημοτικού.

Σκοπός της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών είναι να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση τους, από ένα οργανωμένο και πλούσιο μαθησιακό περιβάλλον με ανοιχτό και ευέλικτο πρόγραμμα (το νηπιαγωγείο) στο τυποποιημένο περιβάλλον του δημοτικού σχολείου, με στόχο να αμβλυνθούν και να ξεπεραστούν δυσκολίες και προβλήματα γνωστικού, συναισθηματικού και κοινωνικού περιεχομένου.

Προσπαθώντας να συμβάλουμε στην, όσο το δυνατόν, ομαλή μετάβαση των παιδιών δημιουργήσαμε ένα πρόγραμμα που στόχο έχει την:

  • εξοικείωση των παιδιών με την εκπαιδευτική διαδικασία της Α΄ Δημοτικού
  • προσέγγιση της ύλης με παιγνιώδεις διαδικασίες γεφυρώνοντας το χάσμα νηπιαγωγείου – δημοτικού
  • ανάπτυξη εκπαιδευτικού μοντέλου που προωθεί τη σύνδεση και παρέχει συνέχεια ανάμεσα στην ευελιξία του νηπιαγωγείου και στην αυστηρή δομή του Δημοτικού
  • εφαρμογή γνώριμων πρακτικών του νηπιαγωγείου (δημιουργικό παιχνίδι, διαθεματικές δραστηριότητες) με σταδιακή προσαρμογή στα δεδομένα του Δημοτικού
  • τόνωση της αυτοπεποίθησης των παιδιών
  • δημιουργία κλίματος οικειότητας και ασφάλειας
  • καλλιέργεια αισθήματος επάρκειας

Είμαστε στη διάθεση σας για πληροφορίες:

Κέντρο Μελέτης ΓΡΑΦΙΔΑ
Σαμαρά 15, Καλαμαριά – Θεσσαλονίκη
τηλ. 2311 26 33 55
www.grafida.edu.gr

 

ΚΛΕΙΣΙΜΟ